Wednesday 29 April 2015

TADIM GECELERİ - 7. BÖLÜM

Keyif Adamı ve Bira Sevdası ile gerçekleştirdiğimiz, bir seansında Beerader’i de ağırladığmız ev tadımları sosyal mecralarda çok ilgi görünce Bira Tadım Atölyeleri ile butik bira ve bira kültürü sevenlerle bir araya gelmeye başladık bildiğiniz üzere. (yazı için; http://biraatolyesi.blogspot.com.tr/2015/03/bira-tadim-atolyesi.html) Bu aktiviteler kendi aramızda toplanıp Türkiye’de olmayan, bavulla gelen, emekle taşınan biraları tattığımız etkinlikleri sonlandıracağız anlamına gelmiyor tabi ki. Bundan önceki tadımları yazma olanağım olmadı. (Keyif Adamı’nın blogunda yer verdiği tadım yazılarına şu linkten ulaşabilirsiniz; http://keyifadami.net/tagged/beertastingnights )



Butik Bira Kültürü’nün zirve yaptığı akşamlar yaşanmıştı. :) Çok güzel bir serinin ara bölümünden (devamı gelecek çünkü) girişi yaparcasına sondan başlıyoruz. Buyrun;

22 Nisan Çarşamba günü gerçekleşen Butik Bira Tadım Akşamı’ bir kez daha gösterdi ki bira belki de içecekler arasında tadım yelpazesi en geniş olanı. Bu yüzden bira sevmeyen insan yoktur, doğru birayı içememiş insan vardır çok inandığım bir söz. Açalım; Kahve ya da çikolata tatları mı hoşunuza gidiyor; Porter, Stout ve türevleri, Narenciye tınıları barındıran ekmeksi, mayalı tatları mı istersiniz; Buğday ve Türevleri, yok ben acı seviyorum mu diyorsunuz? IPA ve türevlerine göz atabilirsiniz, bunlar olmaz ben ekşi şarap gibi içecekleri seviyorum mu diyorsunuz? Sour Ale, Lambic size göre olabilir. Tatlı, acı, şekerli, meyveli, baharatlı, ekşi, topraksı, çiçeksi, gazlı, gazsız, su gibi gövdesiz, makine yağı gibi gövdeli biralar bulabilir, içebilirsiniz. Bu yelpaze bu yazıya sığmayacak kadar geniş. Eminim sizin de aklınızı çelecek bir bira türü var. Bu yüzden ön yargılı ve klişelere sığınan kişilerden olmayın. Deneyin.

Biz bu tadımda biz neler mi denedik?

Tüm biraların tadım notlarına yer vermek uzun ve sıkıcı olabilir, 15 farklı bira tadıldı.. Öne çıkanları şu şekilde sıralayalım;

LAGUNITAS IPA: Schneider'in bardağı bu renkte bir bira ve köpükle çok şık duruyor bunu belirtelim öncelikle. Bira bardakta çekici bronz renkte 2-3 parmak kalıcı, büyük kabarcıklı, kırık beyaz bir köpüğe sahip. Köpük bardağı sarıyor..
Koku kompleks, otsu, akide şekeri, karamel kokuları hakim. Tadım yine kokuyu izler şekilde kompleks, karamel, tatlı, kavruk, damakta orta kalıcı, oldukça dengeli ve kolay içimli. Ne aromayı ne de şerbetçiotunu fazla kaçırmıyor, dengesini koruyan türe örnek gösterilebilecek bir IPA.






NC OLD RASPUTIN: Imperial Stout türünü son yazılarından birinde Bira Sevdası anlatmıştı. Bu yazının (http://birasevdasi.blogspot.com.tr/2015/04/brooklyn-black-chocolate-stout-krallara.html) ardından tarihini de tekrar hatırlayarak içtiğimiz bu tür benim favorilerimden ve butik bira camiasında son dönemde üzerinde en şok ürün verileni ve uğraşılanı. Resimde de görüldüğü üzere NC Old Rasputin bardakta simsiyah, köpük ise kremamsı, 2-3 parmak. Koku acı çikolata (bitter), kuru üzüm, kahve, kuru kırmızı meyveler. Tadım ise kremamsı ve yumuşak, acı çikolata, kavrulmuş malt, kahve. Gövdeli, yoğun ve az da olsa alkolünü (%9) hissettiren çok iyi bir bira.. Çikolata ile uyumu harika..


 
BREWDOG/WEIHENSTEPHAN INDIA PALE WEIZEN: Brewdog butik bira camiasının haşarı çocuğu. Uçuk kaçık ne varsa deniyorlar. Bu kültürün amiral gemilerinden oldular. Üretimde olan en eski bira evi Weihenstephan ile birlikte yaptıkları ve iki önemli türün birleşmi (IPA ve Buğday Birası) olması iddasındaki bu birayı çok merak ediyorduk. Tadım notları şu şekilde;
Altın sarısından bronza uzanan rengi ve hafif bulanık yapısı ile görüntüsü çekici, köpük 2 parmak, latte köpüğü kıvamında.
Koku tatlılık, baharat acılığı, maya ve ekmeksilik barındırıyor. Bunların yanında çiçeksi tınılar ve şerbetçiotu iki türün dengeli bir birleşimini sunuyor gibi.
Tadım da kokuyu takip edercesine mayalı ekmeksi bir IPA içiyormuşsunuz hissini veriyor. Gövdeli, ekmeksi, şerbetçiotu acılığı buğday biralarına göre daha yüksek ancak ne katılan şerbetçiotu ne de ekmeksi, maya tatları baskın değil. İki türün birleşimi tam bir denge ile sağlanmış, başarılı bir bira.

MATUSKA APOLLO GALAXY: Bu birayı Çek cumhuriyeti ziyaretimden getirmiştim. Prag Bira Turu yazımı yazalı çok oldu, bu biranın son kullanma tarihi geçeli de. Bakalım nasıl bir sonuç ortaya çıkmış.
Öncelikle inanılmaz bir köpürme oldu bu Çek Butik birasında. 3-4 bardak sadece köpük ile doldu.. Bembeyaz devasa köpüğü, altın sarısı hafif bulanık rengi çok çekici. Koku çiçeksi, tatlı, narenciye, greyfurt, şedoks (kırmızı portakal) burunda belirgin. Tadım yine hafif acılığın ardından çiçeksi, çerkıfelek meyvesi, greyfurt, kırmızı portakal. Oldukça ferah, farklı tatları barındıran, burunda ve damakta kıpır kıpır ve keyifli bir bira. Kendi türünde 100 puana sahip bu bira günün kazananları arasındaydı..






BAYHAWK IMPERIAL BROWN: Dünyanın en iyi biralarından biri olduğu iddiasını etiketine taşıyan bu bira Amerikan ve Fransız Meşe fıçılarında bekletilmiş. Gecenin bu türdeki tek birası.
Renk kızıl-siyah, 2-3 parmak köpüğü yarım parmak kalıcılıkta kaldı. Koku vanilya, kahve, odunsu tınılar ve beklendiği üzere meşe. Tadım ise yumuşak, damakta hafif kremamsı, vanilya ve odunsu tatlarla birlikte alkolü de hissettiren orta kalıcılıkta, kalıcılığı kavruk tatlar tarafında olan bir bira. Şu net ki RateBeer'da aldığı puanın fazlasını hak ediyor.










            
CIGAR CITY - JAI ALAI: Gecenin sonuna doğru sosyal alemdeki bira fanatiklerinin en çok paylaştığı ve Amerikan'nın en iyi 10 IPA'sından biri olarak kabul edilen Jai Alai içildi. Tadım notları ise şu şekilde oldu;
Bronz saydam renkli. Kırık beyaz, dalgalı, çekiçi bir köüpüğü var bu Amerikan IPA'sının. Koku özel bir bira olduğunu hemen hissettiriyor; çam ağacı, kavruk malt, reçine, bal. Oldukça aromatik, burunda keyifli ve kompleks tınılar bırakan bir bira.
Tadım başta dengeli ardından şerbetçiotu acılığı damağa vuruyor, kokudaki aromaları damakta da hissettiren jai alai'in kalıcılığı da yüksek ve sizi keyfi uzun süre yaşatıyor.
Gecenin diğer bir önemli konuğu Karadaniz Ereğli'li dostlardan gelen ve yerli şerbetçiotları ile yapılan bir ev birasıydı. Kendileri ile tanışmasak da kültürü paylaşmak insaları yakınlaştırıyor, yeni dostluklar kuruluyor, paylaşımlar yapılıyor. Sağ olsunlar kendi emeklerini bize gönderdiler tatmamız için. Görüntünün güzelliği kendini anlatıyor. Kokuda otsu, taze şerbetçiotu ve hafif kavrulmuş malt. tadımda ise yine benzer şekilde kavrulmuş malt ve otsu tatların ardından baharatlı bir acılık damakta az/orta kalıcılıkta. İçimi kolay, koku ve damağı dengeli, başarılı bir ev birası. Rafta olursa kesinlikle para verip alabileceğiniz bir ürün. Tebrikler dostlar.. Paylaşımınız için de tekrar teşekkürler.


10 comments:

  1. Replies
    1. Teşekkürler..
      Malt'ın kardeşliği de, keyfi de ayrı.. :)

      Delete